کد مطلب:139985 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:278

سرهای شهداء
پس از شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام از طرف عمر بن سعد فرمانده قشون دستور رسید كه سر مبارك كلیه شهداء را از تن جدا كنند. برخی از شهداء كه عشیره و قبیله آنها در قشون دشمن موقعیتی داشتند از عمر بن سعد بن وقاص خواستند كه آن افراد از این حكم مستثنی شوند و او قبول كرد. مجموع سرهائیكه از بدنها جدا گردید 78 رأس شد كه برای حفظ و نگهداری آنها و هم جهت حمل و بردن بین قبائل بدین ترتیب تقسیم شد: (منقول از صفحه 315 وسیله الدارین)

1 - قبیله بنی اسد 16 رأس

2 - قبیله بنی تمیم 17 رأس

3 - قبیله بنی كنده 13 رأس

4 - قبیله مذحج 7 رأس

5 - قبیله هوازن 12 رأس و به روایتی 20 رأس

6 - قبایل متفرقه دیگر 13 رأس

جمع 78 رأس و به روایتی 86 رأس

توضیح: بفرمان عمر بن سعد سرهای عموم شهداء را از تن جدا كردند مگر دو سر را:

1 - حر بن یزید ریاحی

2 - علی اصغر رضیع

كه حضرت سیدالشهداء علیه السلام آنان را دفن كرده بودند. به شرحی كه در كتب تاریخ و مقاتل نوشته شده است. این رؤس مبارك را بر سر نیزه كرده و به كوفه وارد شدند در كوفه غیر از سرهای مطهر بنی هاشم سرهای دیگران را به قبائل آنان و بستگانشان داده كه آنها دفن كردند و علی المشهور 18 سر مبارك كه مربوط به بنی هاشم بود را به شام فرستادند و در برخی از اخبار می نویسد كه فقط سر مطهر حضرت سیدالشهداء علیه السلام را به شام فرستادند.

فی حدیث عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم و قدأ هدی رأس و لدی الحسین الی یزید لعنه الله. ینظر احد الی رأس الحسین علیه السلام و یفرح الا حالت الله بین قلبه و لسانه و عذبه الله عذابا الیما (ص 17/117 عوالم)